گروه:مخترعان.مدرسه نمونه دولتی(امید انقلاب)اردبیل
به نام خالق یکتا

HIV چيست؟

 

 

 

انسان مي‌تواند توسط فرد ديگري كه به HIV مبتلا است آلوده شود و او نيز مي‌تواند بقيه افراد را آلوده كند و بر اين اساس HIV منتشر مي‌شود.

 

به فردي كه به HIV آلوده است HIV)  +HIV مثبت)  اطلاق مي‌شود.

 

(سيستم ايمني، گروهي ازسلولها و ارگانها هستند كه بدن را در برابر ويروسها و عفونتها محفاظت مي‌كنند.)

    

 

چرا HIV خطرناك است ؟

 

اگر سيستم ايمني بدن به ويروسها حمله مي‌كند و آنها را مي‌كشد پس مشكل چيست ؟

 

ويروسهاي مختلف به سلولها و بافتهای مختلفي از بدن حمله مي‌كنند. برخي ويروسها به پوست، برخي به دستگاه تنفسی و حمله مي‌كنند. چيزي كه HIV را اين چنين خطرناك كرده اين است كه HIV به خود سيستم ايمني حمله مي‌كند. سيستم ايمني، گروهي ازسلولها هستند كه بدن را در برابر انواع عفونتها محفاظت مي‌كند و بدون آنها٬ توانايي بدن براي مبارزه با نواع عفونتها تضعيف مي‌شود. لذا وقتی ويروس HIV وارد بدن فردی شود به تدريج قدرت دفاعی بدن وی ضعيف می شود و اين فرد در برابر انواع بيماريها و عفونتها حتی آنهايی که در حالت عادی بيماريزا نيستند آسيب پذير میگردد.

 

اين روند قابل رؤيت نيست و راهي وجود ندارد تا با نگاه كردن به افراد بگوئيم كه آيا به HIV مبتلا هستند يا خير٬  ولي آزمايش خون مي‌تواند پس از چند ماه از اولين تماس، ويروس را در خون آشكار كند.

افراد آلوده به HIV ممكن است سالها كاملاً سالم بمانند و حتي خودشان ندانند كه آلوده هستند.

 

اههاي مختلفي كه فرد مي‌تواند به HIV مبتلا گردد عبارتند از:

  

1 -  رابطه جنسي بدون محافظت با فرد آلوده.

 

 

رابطه جنسي بدون كاندوم خطرناك است چراکه ويروسي كه در ترشحات جنسي فرد آلوده وجود دارد مي‌تواند بطور مستقيم به بدن شريك جنسي‌اش منتقل گردد. اين موضوع در مورد تماس مقعدی(anal sex هم صادق است.)

 

(Oral sex)تماس جنسی دهانیخطر كمتري دارند ولي اگر يك شريك جنسي خونريزي لثه يا زخم باز هر چند كوچك در دهانش داشته باشد و كاندوم استفاده نشود HIV مي‌تواند منتقل شود

 

  

2 تماس با خون فرد آلوده

اگر خون به ميزان كافي از فرد آلوده به بدن فرد غير آلوده وارد شود مي‌تواند ويروس را به او منتقل كند.

  

 

3- سرايت از مادر حامله آلوده به جنين در داخل رحم و يا از شیرمادر آلوده به كودك.
ويروس HIV از مادر آلوده به كودك ممكن است در دوران حاملگی، هنگام وضع حمل يا كمی بعد از زايمان انتقال يابد.

HIV مي‌تواند در شير پستان زن آلوده وجود داشته باشد و به نوزادش منتقل شود اما با وجود( داروهاي خاص)٬ شانس اين انتقال بسيار كاهش مي‌يابد هر چند در بسياري از كشورهاي در حال پيشرفت و فقير، چنين داروهايي در دسترس نيست.

 

  

4 استفاده از محصولات خوني آلوده

در گذشته بسياري از افراد از طريق انتقال خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده٬ به HIV مبتلا مي‌شدند در حال حاضر در اكثر نقاط جهان خونهاي اهدايي، آزمايش مي‌شوند و خطري در اين زمينه وجود ندارد.

 

  

5 داروهاي تزريقي

 

افرادي كه بصورت غير قانوني داروي تزريقي استفاده مي‌كنند نيز نسبت به عفونت HIV آسيب پذير هستند  (مثل معتادان تزريقي، كه بصورت مخفيانه و غير قانوني عمل كرده و معمولاً سرنگي براي تزريق در دسترس ندارند و از سرنگ مشترك استفاده مي‌كنند.)

 

علائم بيماری چگونه ظاهر می شود؟

 

با کاهش قدرت سيستم دفاعی٬ به مرور زمان بدن آمادهٴ ابتلا به عفونتها و سرطانهايی می شود که به طور معمول در مردم عادی ديده نمی شوند ، اين بيماريها بصورت بيماريهاي ريوی ، اسهالهاي شديد و مزمن ،‌ تبهای طولانی ، کاهش وزن ،‌ اختلالات شخصيتی ،‌ بيماريهاي مغزی و پوستی خود را نشان مي دهند که درنهايت منجر به مرگ فرد مبتلا خواهد شد.

 

 

:درصد فراوانی علایم اصلی مرحله حاد آلودگی اولیه با HIV در جدول زیر آورده شده است.

 

فراوانی

نشانه

80%

تب

51%

دانه های پوستی (راش)

37%

زخمهای دهان

54%

درد مفاصل

44%

التهاب گلو (فارنژیت)

54%

بی اشتهایی

32%

کاهش وزن بیشتر از 2.5 کیلوگرم

68%

کسالت و بی حالی

49%

دردهای عضلانی

46%

تب و راش پوستی

ايدز (HIV) از چه راههايی سرايت نمی کند؟

 

 

 

٭ اين عفونت از طريق تماسهاي معمول دست دادن ، بغل کردن و درآغوش گرفتن ٬ عطسه و سرفه ٬ تماس داشتن دراتوبوس و يا قطار و وسايط نقليه انتقال نمي يابد. 

 

٭ HIV از طريق نيش حشرات و يا تماس با حيوانات منتقل نميشود. (از آنجا كه HIV در بدن حشرات قادر به زيست نمي باشد بنابراين بر اثر گزش حشرات مانند پشه ، فرد به عفونت HIV مبتلا نخواهد شد.)

 

٭ بر اثر پوشيدن لباس در فروشگاهها ،‌ لمس دستگيره در پول و يا ديگر اشيائي كه افراد مبتلا بدان دست بزنند، عفونت HIV منتقل نمي گردد.

 

٭  استفاده شريكي از تلفن٬ وسايل حمام٬ توالت‌های عمومی٬ نوشيدن آب از شير آب و يا شنا در استخري كه افراد مبتلا به نيز در آن شنا كرده اند نيز باعث مبتلا شدن فرد نمي گردد.

 

٭ تنفس هواي آلوده خون و غذاي آلوده نيز فرد را مبتلا نميسازد حتي به طور مشترك غذا خوردن، استفاده از لوازم آشپزخانه يكديگر وسايل آرايش  و حتي مسواك نيز تاكنون موجب ابتلا افراد به عفونت HIV نگرديده است.

 

٭ تاكنون هيچ گزارشي مبني بر سرايت HIV از كودكان مبتلا به ديگر همكلاسان فرد بر اثر تماس هاي غير جنسي به دست نيامده است و حتي كارمنداني كه مبتلا به عفونت مزبور هستند با تماسهاي غير جنسي موجب ابتلا ديگر افراد نخواهندشد .

 

دسته داروهاي ضد رترو ويروس

4 گروه اصلي داروهاي ضد HIV وجود دارد كه هر دسته به روش مختلفي به HIV حمله مي‌كنند

 

1 - مهار كننده آنزيم (NRTLS) Nucleoside Reverse Transcriptase

 

 

HIV به آنزيم reverse Transcriptase براي تكثير خود نياز دارد و اين دسته دارويي، اين آنزيم را مهار مي‌كند و روند تكثير آنزيم را آهسته كرده و HIV قادر به آلوده كردن سلولها و تكثير خود نيست

 

2-  (NNRTLS) Non – Nucleoside Reverse Transcriptase inhibtors

اين دسته داروها از سال 1997 تأئيد شده‌اند و بطور كلي بعنوان non – nucleosides يا non – nukes شناخته مي‌شوند اين دسته دارويي بوسيله مداخله با Transcriptase ويروس، جلوي آلوده كردن سلولها بوسيلة HIV را مي‌گيرند داروهاي non- nucleosides تا حدودي متفاوت از nucleoside analogues عمل مي‌كنند و با روشي متفاوت به Reverse Transcriptase سلول متصل مي‌شوند

 

3 مهار كنندة آنزيم پروتئاز (PI) (Protease inhibitors)

اين دسته دارويي اولين بار در سال 1995 تأييد شدند. protease تقريباً در هر سلول زنده‌اي وجود دارد پروتئاز يك آنزيم گوارشي است كه پروتئين را تجزيه مي‌كند و يكي از آنزيمهايي است كه HIV براي تكثيرش بكار مي‌برد، پروتئاز در HIV به زنجيرة طويل و سالم آنزيمها و  پروتئينها در سلولها حمله كرده و آنها را به قطعات كوچكتري تقسيم مي‌كند اين قطعات كوچك آلودة پروتئين و آنزيم به آلوده كردن سلولهاي جديد ادامه مي‌دهد. مهار كننده پروتئاز قبل از اينكه آنزيم پروتئاز شانسي براي تقسيم كردن پروتئينها و آنزيمها داشته باشد عمل مي كند.

در اين روش آنزيم مهار كننده پروتئاز، تكثير ويروس  و در نتيجه آلوده كردن سلولهاي جديد را آهسته مي‌كند NRTIs و NNRTIS فقط بر روي سلولهايي كه جديداً آلوده شده‌اند موثر است آنزيم مهار كنندة پروتئاز قادر است فرآيند تبديل ويروس نابالغ غير عفوني را به ويروس بالغ عفوني، آهسته كند. آنزيم مهار كننده بروتئاز در سلولهايي كه مدت طولاني است آلوده شده‌اند اثر خود را از طريق آهسته كردن تكثير ويروس اعمال مي‌كند.

 

4 مهار كننده  ورود (Fusion or Entry inhibitors)

 

 

 

 

T-20 يك پروتئين است و بايد بصورت تزريقي مصرف شود و از طريق خوراكي نمي‌توان مصرف كرد چونكه در معده تجزيه مي‌شود.

 

 

 

 

 

در سطح HIV پروتئينهايي وجود دارد بنام gp 120 , gp41 كه بوسيلة آنها HIV به سلول متصل شده و وارد سلول مي‌گردد، با بلوك كردن يكي از اين پروتئينها، تكثير ويروس آهسته مي‌شود. بعنوان مثال T-20 كه Fusion inhibitor است و در شرف گرفتن تأئيديه است به پروتئين gp41  متصل مي‌گردد.

اين دسته دارويي درحال انجام مطالعات باليني در انگلستان و آمريكا مي‌باشد و در شرف گرفتن تأئيديه است.

اين دسته دارويي از سال 1987 در درمان HIV موجود است و بيشتر بعنوان Nucleosid analogues يا nukes شناخته مي‌شود.

  دانستن روشهايي كه از آن طريق عفونت HIV انتقال نمي يابد، بسيار مناسب و سودمند خواهند بود زيرا موجب مي شود كه افراد نگرانيهاي بي مورد خود را در مورد ابتلا به عفونت  HIVكنار بگذارند.

HIV مخفف ""Human Immunodeficiency Virus  به معني "ويروس نقص ايمني انسان" مي‌باشد.  ويروس ، يك ذره زنده خيلي كوچك است كه مي‌تواند تكثير و پخش شود اما براي زندگي نياز به موجود زندة ديگري دارد. وقتي ويروس، سلولي را آلوده كند شروع به تكثير در داخل آن سلول مي‌كند كه در نهايت منجر به آسيب آن سلول مي‌شود.  



ادامه مطلب ...


           
14 / 9 / 1389برچسب:, :: 4:23 PM
سينا پير ايراني


           
30 / 8 / 1389برچسب:, :: 4:27 PM
سينا پير ايراني

اخترعات در ادامه



ادامه مطلب ...


           
29 / 8 / 1389برچسب:, :: 3:48 PM
سينا پير ايراني

1:كليه ي ايده ها و سرنخ هايي را كه به نظرتان مي رسد،ياداشت كنيد حتي اگر غيره ممكن باشد.

الف:در دستگاه سيستمي به كار رود كه موقع رفتن  دست در چرخ گوست رفت اين  سيستم هشدار بدهد.

ب:در دريچه اي كه گوشت وارد دستگاه ميشود بعد دري فلزي يا توري،كه كامل لوله ورود به دنده هارا بسته كند.تا وقتي دستگاه در حال كار است اتفاقي نيوفتد.

ج:لوله اي كه در دستگاه وجود داراد و به دنده ها موكول ميشود به قدري اندازه ان را تغير ميداديم كه انگشتان يا دست به دنده ها نرسد.

د:لوله دستگاه به اندازه معمولي مي ماند و دنده ها به زير ميرفتن.

2:از بين ايده ها بهترين ايده را انتخاب كنيد.

الف:گزينه ب از همه بهتر و كارايي بيشتري داراد.

3:ايدهي انتخاب شده را مورد بحث بگذاريد و ان را تكميل كنيد تا جايي كه قابل به يك محصول فناوري شود.

اول دريچهاي كه ميخواهيم بسازيم طوري درست ميكنيم كه اندازه لوله باشد ولي اگر اهرم ها و دنده هارو هم پايين بياريم بهتره.بعد از اندازگيري براي اين دريچه يه كيليد محافظ ميزاريم تا به راحتي باز نشود .

4:دربارهي اجراي راه حل انتخاب شده.

بعد از ساخت دريچه و نصب بر رور دستگاه.دستگاه و را امتحان ميكنيم و از صحت دريچه اگاه ميشويم.

تصويري از حوادث چرخ گوشت

 



           
28 / 8 / 1389برچسب:, :: 9:1 PM
سينا پير ايراني

74:و همچنين ما به ابراهيم ملكوت و باطن اسمان ها و زمين را داديم تا به مقامه اهل يقين رسد75:پس چون شب تار نمودار شد ستارهاي درخشاني ديد گفت:اين پروردگار من است چون ان ستاره غروب كرد گفت: من چيزيكه نابود گردد به خدايي نخواهم گرفت76:پس چون ماه تابان را ديد گفت:اين خداي من است،وقتي ان هم نابود گرديد گفت:اگر خداي من مرا هدايت نكند همانا من از گمراهانم77:پس چون خورشيد درخشان را ديد گفت:اين است خداي من،اين از ان ستاره و ماه بزرگ تر است،چون ان هم نابود گرديد گفت:اي مشركان من از انچه شما شريك خدا قرار ميدهيد بيزارام78:من با ايمان خالص روي به سوي خداي اورده ام كه افريننده اسمان ها و زمين است و من هرگز با عقيده مشركان موافق نخواهم بود.

 

1:حضرت ابراهيم اول با اين مشكل روبه رو شد2:بعد براي رفع اين مشكل مداركي جمع اوري كرد3:بعر شروع به فرضيه سازي كرد4:بعد از فرضيه سازي فرضيه ها را ارزيابي و باز سازي كرد5:بعد از اطمينان صحت فرضيه ان را به اجرا گذاشت. كه نمونه ان اين بود كه خورشيد و ستار و ماه را نشان داد كه با ان همه عظمت باز ناچيز هستنند و خدا يكتا است.اميد وارام كمكي كرده باشم



           
28 / 8 / 1389برچسب:, :: 7:20 PM
سينا پير ايراني


           
4 / 8 / 1389برچسب:, :: 2:8 PM
سينا پير ايراني
پند بزرگ این مردی که بیش از هزار اختراع کوچک و بزرگ داشت این بود :(کوشش و آزمون)این پند حکمت آمیز که او را شهره جهان کرد,برای مرم سر مشق زندگی است است,توماس ادیسون از آن شخصیتهای آمریکایی است که پیش همه جهانیان عزیز و محترم است.او در سال 1874در شهر میلان (اهایو)به دنیا آمد و در کودکی با پدرش به شهر میشیگان کوچید,در آنجا خبرنگار روزنامه ای شد وسپس خود مستقلا دست به انتشار روزنامه ای زد,همه سازمان این روزنامه در کامیونی جا داشت واین کامیون هم آزمایشگاه و چاپخانه وهم اداره روزنامه اش بود.دراین کارگاه متحرک بود که نیروی برق نظرش را جلب کرد و او را به آزمایش و تحقیق وا داشت. چون تلگراف به وجود آمد,همه همت خود را به فرا گرفتن آن مصروف داشت تا آنجا که در این کار به مهارت رسید.ولی درانجا نایستا د وبه کاوش پرداخت تا دستگاهی اختراع کرد که بی واسطه کارگر,اخبار را با سیم دومی به طرف برساند. چندی بعد اخبار را با چهارسیم ارسال می داشت و ضمنا در پی ارتباط تلگرافی با ترنهای متحرک برآمد . به سال 1886کارخانه وآزمایشگاهی درمنزل خود بر پاداشت که بعدها مشهور شد,در آنجا چهل و پنج سال باقی عمررا به تفکر واختراع پرداخت تا آنجا که کمتر وقت برای خورد و خواب می یاف تفونوگراف و میکروفون و میمو گراف از اختراعات مفید او است که در آسان کردن زندگی آدمی اثر فراوان داشته؛اما برتر ازهمه ی اختراعاتش چراغ برق است که سالها بر سرآن رنج فراوان کشید و با همه دشواریهائی که پیش آمد؛دست از طلب و تکاپو بر نداشت آخرالامر درخت کوشش او ببار آمد وبه جهان روشنایی بخشید.کینه توسکوب از ابداعات اوست که نتایج آن سینمابوجودآمد ؛وبا ترکیب فونگرافش با فیلم ؛سینمای صدادار ایجاد شد؛هم اولاستیک مصنوعی درست کرد که امروزه رواج فراوان دارد.این مخترع بزرگ از ناشنوائی در زحمت بود و درکارش نا به سامانی هم پدید می آورداما خودش شکوه نمی کرد وبرای ارضای خود می گفت :این خاموشی به من جمعیت خاطر می بخشد.ادیسون دو بار ازدواج کرد و پنج فرزند به وجود آورد که یکی ازآنها حکمران نیوجرسی شد.این پدر اختراع و روشنائی بخش جهانیان؛خود دراکتبر 1931در تاریکی ابدی فرو رفت.
خدا روحش را شاد کند

           
3 / 8 / 1389برچسب:, :: 3:43 PM
سينا پير ايراني

تعريف نانوتکنولوژي :

واژه ي نانوتکنولوژي ( Nanotechnology) در سال هاي اخير به صورت مکرر در رسانه ها گفته شده است . منابع خبري اعلام مي کنند که نانوتکنولوژي انقلاب علمي آينده است . نانوتکنولوژي وعده هايي از جمله : کامپيوترهاي سريع تر ، درمان سرطان ها و حل بحران انرژي را به ما مي دهند ؛ اما نانوتکنولوژي دقيقاً به چه معناست ؟ و آيا اين تکنولوژي توان برآورده کردن اين وعده ها را دارد ؟
تعريف رسمي نانوتکنولوژي که به وسيله ي ( National Nanotechnology Initiative NNI ) ارائه شده است به شرح زير است :
نانوتکنولوژي فهم و کنترل مواد در ابعاد بين 1 تا 100 نانومتر است . که در ابعاد 1 ـ 100 نانومتر ، پديده هاي منحصر به فرد ، انسان را قادر مي سازند تا کاربردهاي جديدي ابداع کند . نانوتکنولوژي شامل علم در ابعاد نانو ، مهندسي و تکنولوژي مي شود .
نانوتکنولوژي با عکسبرداري ، اندازه گيري ، مدل سازي و دستکاري مواد در اين طول ابعاد ( 1 تا 100 نانومتر ) درگير است .
تعريف NNI را مي توان به سه بخش اساسي تقسيم کرد :
1 ـ نانوتکنولوژي بسيار بسيار کوچک است .
هنگامي که چيزي در ابعاد نانو باشد ؛ ابعاد آن حداقل در يک بعد در حد 1 تا 100 نانومتر است . بنابراين به علت آن اين مواد بسيار بسيار کوچک هستند با چشم ديده نمي شوند . حتي با ميکروسکوپ هاي نوري خاص نيز ديده نمي شوند . دانشمندان براي ديدن اين مواد مجبور به استفاده از وسايلي از جمله ميکروسکوپ هاي پروبي روبشي ( SPM ) هستند . بعضي از مواد همواره در ابعاد نانو هستند . مثلاً مولکولهاي آب و يا اتم هاي سيلسيم ( Silicon) .
به هر حال ، اخيراً دانشمندان توانسته اند از ابزارهاي جديد استفاده کنند و با پروسه هايي به توليد و دستکاري عموم مواد بپردازند و در اين پروسه از ابعاد بزرگ به اين ابعاد ( نانو ) برسند . مثلاً توليد نانو ذرات Tio2 ( تيتانيم اکسيد ) .
2 ـ در ابعاد نانو ، مواد از خود رفتارهاي متفاوتي نشان مي دهند .
در ابعاد نانو ، بسياري از مواد معمولي از خود خواص غير عادي ارائه مي دهند به عنوان مثال مقاومت الکتريکي فوق العاده پايين ، نقطه ذوب پايين تر و يا واکنش شيميايي سريع تر براي مثال ، در ابعاد ماکرو ، طلا ( Au) درخشنده و زردرنگ است در حالي که زماني که ابعاد آن به 24 نانومتر ( nm) برسد به رنگ قرمز در مي آيد . ( شکل 1 ) . طلا با اندازه ي ذرات ريزتر با نور واکنش متفاوت تري دارد ، بنابراين ذرات طلا رنگ هاي مختلفي را با توجه به عواملي آشکار مي کند . اين عوامل اندازه ي نانو ذرات طلا و همچنين شکل اين ذرات است . که با توجه به آنها رنگ نانو ذرات طلا، قرمز ، زرد و يا آبي مي باشد .
مثال ديگر از نانوذرات که به نظر مي رسد مطابقتي با ابعاد ماکروسکوپيک خود ندارند موادي است که در کرم هاي ضد آفتاب کاربرد دارد. اکسيد تيتانيم ( Tio2) براي کرم هاي ضد آفتاب و موانع نور خورشيد مورد استفاده قرار مي گيرد . اين مواد يکي از اجزايي است که باعث مي شود رنگ کرم سفيد به نظر برسد . توليدکنندگان اکنون از نانوذرات براي توليد کرم ها و ژل هاي شفاف استفاده مي کنند که علت آن شفافيت و بي رنگي نانوذرات Tio2 است .

خواص ديگر مواد نيز هنگامي که در ابعاد نانو هستند تغيير مي کند . براي مثال آلومينيوم ( AL) فلزي نرم و درخشان است که براي توليد قوطي هاي ليموناد مورد استفاده قرار مي گيرد . در ابعاد نانو ، آلومينيوم بسيار واکنش پذير و قابليت انفجار دارد . نانوذرات بسيار واکنش پذيرند زيرا وسعت سطح آنها از حالت ماکروسکوپيک بيشتر است.
3 ) محقيقن مي خواهند اين رفتارهاي متفاوت و غير عادي مواد در ابعاد نانو را براي ايجاد تکنولوژي جديد تحت کنترل قرار دهند .
با تحت کنترل قرار دادن اين رفتارهاي جديد ، محقيقن در رشته هاي مختلف آرزوي ساخت وسايل جديد از توليدات روزانه مثل جوراب هاي آنتي باکتريال و راکت هاي تنيس سبکتر گرفته تا سلولهاي خورشيدي و کامپيوترهاي سريع تر و کوچکتر يا درمان هاي دارويي گزينشي را دارند .
بسياري از دانشمندان فکر مي کنند که احتمال تحقق اين آرزوها بالا باشد .

آيا ipod Nano نمونه اي از نانوتکنولوژي است ؟

توليدات توسعه يافته با فناوري نانو هم اکنون در اکثر مراکز فروش يافت مي شوند . ولي در هيچ يک از اين توليدات ، اتيکت « نانو » که مشخص کننده ي بهره گيري توليد کننده از فناوري نانوتکنولوژي است وجود ندارد . بعضي از توليد کنندگان از پيشوند « نانو » براي ايجاد ارتباط بين اندازه ي کوچک توليدات منحصر بفردشان استفاده مي کنند که اين بيشتر براي ايجاد پتانسيل فروش بيشتر است . به علاوه قصد آنها ، فروش بيشتر اين وسيله با توجه به شور و اشتياقي است که در زمينه ي فناوري نانوتکنولوژي به راه افتاده است . براي مثال توليد کنندگان ماشين در هندوستان اخيراً Tata Nano را به بازار فروش اتومبيل ارائه کرده اند ( شکل 2 ) . اين ماشين به طور يقين در ابعاد نانو ساخته نشده است . اما طراحان نام نانو را براي اين توليدشان استفاده کردند تا به علاقه مندان خريد اين خودروها بگويند که اين خودرو با فناوري بالا و اندازه ي کوچک ساخته شده است .

البته اين تنها مثال براي اين مورد در بازار امروزي نيست . مثلاً پخش کننده هاي موسيقي ( MP3 يا MP4 ) با نام Ipod Nano توليد شده اند که اين پخش کننده هاي موسيقي در ابعاد نانومتري نيستند اما ابعادشان از ipod هاي توليدي توسط اين کمپاني کوچکترند ( شکل 3 ) به هر حال ، اين وسايل از نانوتکنولوژي در تراشه ها و مدارهاي الکترونيکي استفاده شده است همانگونه که در مدارات الکتريکي و تراشه هاي لپ تاپ شما از اين فناوري بهره برداري شده است . توليداتي نيز وجود دارند که در آنها از نانوتکنولوژي استفاده شده است . اگر چه در نام اين وسايل و توليدات علامتي نيامده است ! يکي از اتفاق هاي معمولي استفاده از نانوذرات نقره در توليدات مصرفي ( Consumer Products) است . نقره به طور ذاتي آنتي باکتريال است . براي کنترل عوامل باکتريايي از زمان هاي قديم استفاده مي شده است . با وارد کردن نقره با ابعاد در حد نانو در منسوجات ، پلاستيک ها و وسايل خانه ( شکل 4 ) ، توليد کنندگان مي توانند موجب کشته شدن باکتريها با مقدار کمي نقره شوند بدون اينکه خواص ديگر اين توليدات تحت شجاع قرار گيرد .

 

به هر حال ، مسئله ي استفاده از نقره در اين وسايل يک ريسک تلقي مي شود زيرا هنوز مشخص نشده است که آيا نانوذرات نقره مقاومت باکتريها را در مقابل عوامل آنتي باکتريال بالا مي برند يا نه ؟
پروژه هاي بخش نانوتکنولوژي باعث توليد محصولاتي شده است که به طور واقعي در آنها از نانوتکنولوژي بهره برده شده است . به هر حال به خاطر طبيعت اختصاصي بودن اين توليدات و داشتن حالت راز مانند : توضيحاتي دقيق در مورد نحوه ي استفاده از نانوتکنولوژي در اين وسايل موجود نمي باشد .

نتيجه ي بحث :

نانوتکنولوژي به عنوان « تکنولوژي بزرگ آينده » لقب گرفته است . اين تکنولوژي منادي راه کارهايي جهت درمان سرطان ها ، استقلال انرژي ، توسعه ي وسايل الکترونيکي و تهيه ي آب سالم براي کشورهاي جهان سوم است . با يک چنين کاربردهاي گوناگون ، نانوتکنولوژي ظرفيت تغيير دنيايي که ما در آن زندگي مي کنيم را دارا مي باشد همانگونه که کامپيوترجامعه را در 30 سال گذشته تغيير داده است . اما براي به انجام رساندن چنين شاهکاري دانشمندان و مهندسين بخش نانو هنوز تحقيقات بسياري پيش رو دارند و بايد بفهمند که مواد با ابعاد نانو چگونه کار مي کنند و چگونه مي توان آنها را توليد کرد . البته من معتقدم که کاربردهاي نانوتکنولوژي بيشتر در فروشگاه ها ديده مي شوند تا در جاهاي ديگر .
مثالي از تحقيقات در حال انجام مشارکت بين پروفسور Naomi Halas و Jennifer West در دانگشاه Rice است . اين دو پژوهشگر در حال بررسي روش هاي درماني سرطان به وسيله ي نانو شل هاي طلا هستند که البته اين تحقيق هنوز در مرحله ي تحقيق و پژوهش است . اما ممکن است به واسطه ي آن بسياري از روش هاي درماني جديد در آينده به وجود آيد
.


           
3 / 8 / 1389برچسب:, :: 2:27 PM
سينا پير ايراني

با سلام به دبير مربوطه اقاي ازاد و خشته نباشيد به ايشون اين وبلاگ به خواطر بالا بردن سطح فكري دانش اموزان در درس حرفه فن ميباشد



           
2 / 8 / 1389برچسب:, :: 5:38 PM
سينا پير ايراني
درباره وبلاگ


سلام به وبلاگ ما خوش اومديد..امید وارام مطالبم خوب باشه و استفاده کنید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان &&مبتكران && و آدرس s.b.m.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 73
بازدید کل : 35094
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1





فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز